VÅR STRATEGI

Det nye hjemmet for håndverksbedrifter

Etter å ha kommet inn i Håndverksgruppen får bedriftene beholde firmanavn, logo og kontorer. Samtidig får de en helt ny måte å drive forretning på. De er ikke lenger bare lokale bedrifter. De blir en del av noe større.

Our-strategy

Siden vi ble grunnlagt i 2020, har vi oppnådd en bemerkelsesverdig økning på nesten fem ganger omsetningen. Dette var mulig gjennom en målrettet og effektiv strategi for å ønske nye selskaper velkommen i Norge, Sverige og Danmark – samt en organisk vekst på over 10 prosent.

Slik har vi tenkt å fortsette å bygge det nye hjemmet for håndverksbransjen i fremtiden.

Vi er en partner for vellykkede håndverksbedrifter

Håndverksgruppen tror på en desentralisert modell og er svært selektive når vi inviterer nye selskaper inn i gruppen. For at et selskap skal dukke opp på radaren vår, må det være en veletablert vinner i sitt lokale marked. Hvorfor det? Vi har stor respekt for at nærheten til lokale, fornøyde kunder og medarbeidere ikke må svekkes som følge av at selskapet skifter eier og blir en del av Håndverksgruppen.

I stedet beholder selskapene som slutter seg til oss, sin identitet. Firmanavnet, logoen og kontorene forblir de samme. For oss er det en måte å sikre flere hundre års håndverkshistorie på. Å inkludere eksisterende selskaper på denne måten er et viktig element i verdiskapningen for Håndverksgruppen. Ved å ønske nye selskaper velkommen øker vi vår geografiske tilstedeværelse, utvider tjenestespekteret – og tidobler kompetansebasen vår.

Mange av bedriftene som melder seg inn i Håndverksgruppen har savnet å være en del av noe større. De har manglet et nettverk av kolleger å støtte seg til og lære av. Det endrer seg når de blir med i Håndverksgruppen.

Vi har utviklet en omfattende verktøykasse som selskapenes ansatte får tilgang til etter at de har blitt en del av gruppen, slik at de raskt og effektivt kan iverksette tiltak. Verktøykassen gjør både overgangen og den daglige driften smidigere. Her får daglig ledere tilgang til HR-støtte, HG-skolen, felles innovasjonsprosjekter og støtte til salg, anbud og prissetting.

Ved å ønske nye selskaper velkommen vil Håndverksgruppen øke sin geografiske tilstedeværelse, utvide tjenestespekteret – og tidoble kompetansebasen.

De nye selskapene ser raskt fordelene ved å være en del av en region, med praktiske og erfarne regionledere som legger til rette for både formelle og uformelle kontaktpunkter. Og dette er ikke bare noe som høres bra ut på papiret: Analyser viser en merkbar økning i EBITDA-marginene som følge av nettverkseffekten fra uformell veiledning på tvers av selskapene.

Bærekraft fra dag én

Helt fra starten har Håndverksgruppen prioritert å fokusere på bærekraft i alle deler av virksomheten. Vi ønsker ikke bare å være nok et selskap som snakker – vi ønsker å gå foran i bransjen. Ved å støtte bærekraftsagendaen til både hele Håndverksgruppen og de enkelte selskapene samtidig, skaper vi en positiv ringvirkning.

Våre lokale bedrifter har uttrykt takknemlighet for støtten de mottar. Rett og slett fordi de nå er i stand til å ta betydelige skritt mot en mer bærekraftig fremtid som de kanskje ikke ville ha klart på egen hånd.

Og det er ikke alt. Vi skaper synergier gjennom en mer profesjonalisert tilnærming til både drift og oppfølging. Vi er ikke ute etter å ta noen snarveier. Vi søker aktivt etter måter å hente ut stordriftsfordeler (f.eks. innkjøp) og effektivisere prosessene våre på, noe som skaper verdi både på kort og lang sikt.

Med andre ord: Vi lærer av hverandres suksesser og utfordringer og utvikler mer innovative løsninger som kommer alle involverte til gode. Inkludert miljøet vi opererer i.

Ved å støtte bærekraftsagendaen til både hele Håndverksgruppen og de enkelte selskapene samtidig, skaper vi positive ringvirkninger.

Vi ser fremover: Ytterligere organisk vekst

Årsaken til at nye selskaper som slutter seg til Håndverksgruppen umiddelbart ser en forbedring i både topplinjeomsetning og EBITDA-marginer, er måten vi jobber på.

Når vi deler vår beste praksis og våre ressurser, ser vi at det fører til økt motivasjon. Det betyr også økt transparens. Og selvfølgelig – helt tilbake til den opprinnelige medlemsorganiseringen av Håndverksgruppen i 2012 – får de ta del i våre gode innkjøpsavtaler.

Håndverksgruppens mangfoldige selskapsportefølje sikrer også at konsernet begrenser eksponeringen mot svingninger i nybyggmarkedet. Sagt på en annen måte: Til tross for kortsiktige markedsutfordringer er Håndverksgruppen godt posisjonert i attraktive og mer stabile markeder i Norden med gode vekstutsikter. Vi fortsetter likevel å følge markedsutviklingen nøye og har en klart definert beredskapsplan hvis det skulle bli nødvendig.

Etterspørselen etter nasjonale kontrakter innen B2B-segmentet øker. I tillegg øker behovet for åpenhet og kontroll over leverandørkjeden, og behovet for kostnadskontroll ved hjelp av sentral koordinering. Det kan virke utfordrende å administrere en rekke tjenester på tvers av ulike regioner gjennom én enkelt operatør, men det er en lovende mulighet for Håndverksgruppen til å styrke sin konkurransekraft og utvide sin tilstedeværelse i bransjen.

I løpet av 2022 ble det inngått flere nasjonale kundeavtaler i Norge – til stor glede for våre lokale selskaper. Det er flott, men det gjenstår fortsatt et betydelig urealisert potensial. Vår ambisjon for 2025 er at nasjonale avtaler skal utgjøre 500 millioner kroner i omsetning bare i Norge.

Vi ser de samme trendene i Sverige og Danmark. Etter hvert som vår geografiske rekkevidde øker i disse landene, tror vi på et betydelig potensial fremover.

Slipp løs kraften av beste praksis

I Håndverksgruppen er beste praksis ryggraden i vår suksess. For det meste handler det om lokal kompetansedeling, men vi har også en sentralisert funksjon som støtter de lokale selskapene med verktøy som gjør driften smidigere. Ettersom reisen vår bare så vidt har begynt, er vi bare i begynnelsen av å realisere mulighetene som ligger i beste praksis. Vi tror på en klar marginforbedring fremover!

På vår egen skole (HG-skolen) diskuterer vi ikke bare beste praksis som et enkeltstående tema, vi integrerer det i alle prosesser. På HG-skolen lærer våre ansatte alt fra å mestre prosjektledelse og hverdagsledelse til dypdykk i ulike fagområdene og kultur, noe som gir dem reelle verktøy for å lykkes.

Et hinder for organisk vekst kan være tilgangen på arbeidskraft. For å redusere denne risikoen har Håndverksgruppen satt i gang en omfattende rekrutteringskampanje i Norge. I 2022 resulterte det i over 30 ansettelser. Lignende kampanjer for Sverige er også godt i gang for 2023.

Vekst i ett nytt selskap annenhver uke

Det stemmer! Siden oppstart har vi i gjennomsnitt innlemmet ett nytt selskap annenhver uke. Ambisjonene våre for fremtiden er like høye.

Vår erfaring med å gå inn på det svenske og danske markedet har gjort oss oppmerksomme på både mulige utfordringer og nødvendige forberedelser.

Vår plan for årene frem mot 2025 er å styrke vår posisjon i Norge – og øke veksten betydelig i Sverige og Danmark. For å oppnå dette jobber vi gjennom det voksende nettverket av våre lokale selskaper, et bredt utvalg av databaser og andre kilder for å finne attraktive kandidater.

Resultatet er en sterk pipeline med bunnsolide selskaper innenfor alle disipliner og områder.

Vi vurderer nå Tyskland som en svært attraktiv destinasjon for Håndverksgruppen. Med vår desentraliserte modell blir vi oppfattet som "annerledes" enn våre konkurrenter i Tyskland. Det, pluss det faktum at vi i Håndverksgruppen har menneskene og kulturen vår i sentrum i alt vi gjør.

Selv om det tyske markedet er omtrent ti ganger så stort som det norske, har det mange likhetstrekk med våre nåværende geografiske land.

Med andre ord: Tyskland er et kraftsentrum med stort potensial for Håndverksgruppen!

Les flere historier

Article hero image

Hvorfor er nasjonale avtaler med forsikringsselskapene så bra for både huseier Brit, og Lene – Norges hyggeligste maler.

Article hero image

HG har ansatt en digital medarbeider som hver kveld går på jobb for å oppdatere hundrevis av forsikringssaker.