VI VÄLKOMNAR NYA FÖRETAG

Mer än bara ett namn

Håndverksgruppen består av 101 glada och värdebaserade lokala företag. Företag som har gått samman för att arbeta mot gemensamma mål både inom och mellan regioner och länder i Norden.

Welcoming-new-companies

Faktum är att vi sedan starten 2020 har blivit kända som ett attraktivt hem för hantverksföretag som vill vara en del av något större.

Vår decentraliserade verksamhetsmodell ger lokal frihet och beslutsfattande utan komplicerad byråkrati. Men låt inte ordet "decentraliserad" lura dig: Våra oberoende lokala bolag stöttar och litar på varandra för att skapa en vinnande kultur som har en positiv inverkan på både pipeline och konvertering.

Bara under 2022 välkomnade vi 35 nya företag med en total omsättning på cirka 2 BNOK. Och vi fortsätter att växa!

New-companies-2022_03

Kultur är nyckeln

Det handlar inte bara om siffror: Vår kultur är avgörande. Det är därför vi noggrant väljer ut företag som passar in i Håndverksgruppens kultur. Resultaten talar för sig själva: 98 procent av de företag som anslutit sig till Håndverksgruppen rekommenderar andra företag att göra detsamma.

Så vad krävs för att bli en del av Håndverksgruppen?

De företag vi pratar med verkar direkt övertygade om att en anslutning till Håndverksgruppen är det rätta alternativet för dem. Det handlar inte bara om ekonomisk vinning, utan snarare om att vara en del av den resa vi gör. Och vilken resa det är!

På Håndverksgruppen ser vi en betydande potential för framtiden och tror att vi kan fortsätta att välkomna upp till 30 nya företag per år, både i befintliga och nya geografiska områden. Den fasta pipeline som vi hade vid årsskiftet består av stabila företag i Norge, Sverige och Danmark med en total omsättning på cirka 450 MNOK.

Vi är stolta över vår effektiva transaktionsprocess, som bygger på branscherfarenhet och kontinuerligt förbättras baserat på vår egen kunskap. Det tar sällan mer än två möten att gå från lös dialog till bolagskartläggning och indikativa värderingar. Vi kan agera snabbt när vi pratar med den nuvarande ägaren. I genomsnitt tar det cirka tre månader från första kontakt till avslut.

Companies-joining-HG-must-have

Företag måste ha

• En bra kulturell anpassning till resten av oss
  • Motiverade chefer
  • Intäkter på minst 20 MNOK
  • En EBITDA-marginal på minst 10 procent
  • Andel av renovering större än 50 procent av intäkterna
  • Anställda med tillsvidareanställning
  • Ett gott rykte på sin lokala marknad - med nöjda kunder!

Våra oberoende lokala företag stöder och litar på varandra för att skapa en vinnande kultur

Onboarding med begränsad inverkan på den dagliga verksamheten

För oss är det viktigt att onboardingprocessen har så liten inverkan på de nya bolagens dagliga verksamhet som möjligt. Vi investerar mycket tid i att lära känna varandra på förhand eftersom vi anser att ett bra samarbete börjar med en solid grund.

Men oroa dig inte - integrationsprocessen är effektiv. Vi prioriterar finansiell rapportering och utbildning i etiska riktlinjer och hållbarhet direkt efter anslutningen till HG. Nya företag rapporterar finansiella siffror redan efter den andra månaden, tack vare pragmatiska system och processer. Den största delen av onboardingprocessen genomförs på tre månader, medan miljöcertifiering (t.ex. ISO) och andra mer omfattande processer slutförs under det första året efter inkluderingen i Håndverksgruppen.

Kulturellt sett börjar processen naturligtvis med det första handslaget och fortsätter bara därefter. Det är så vi hela tiden blir bättre som Håndverksgruppen - tillsammans.

Läs fler berättelser

Article hero image

Varje ledare måste ta sig an en mängd olika utmaningar. En tvådagars ledarkurs för VD:ar kan förändra allt.

Article hero image

Om Ib Jensen had tidigare hade fått möjligheten att ansvara för målningsarbetet när ett stort gym skulle få ett nytt...