BYDER NYE VIRKSOMHEDER VELKOMMEN

Mere end blot et navn

Håndverksgruppen består af 101 glade og værdibaserede lokale virksomheder. Virksomheder, der er gået sammen om at arbejde mod fælles mål både inden for og på tværs af regioner og lande i Norden.

Welcoming-new-companies

Faktisk er vi siden vores start i 2020 blevet kendt som et attraktivt hjem for håndværksvirksomheder, der ønsker at være en del af noget større.

Vores decentraliserede driftsmodel giver lokal frihed og beslutningstagning uden kompliceret bureaukrati. Men lad dig ikke narre af ordet "decentraliseret": Vores uafhængige lokale virksomheder støtter og stoler på hinanden for at skabe en vinderkultur, der påvirker både pipeline og konvertering positivt.

Alene i 2022 bød vi velkommen til 35 nye virksomheder med en samlet omsætning på omkring NOK 2 mia. Og vi vokser.

New-companies-2022_03

Kultur er nøglen

Det handler ikke kun om tal. Vores kultur er nøglen. Derfor udvælger vi omhyggeligt virksomheder, der passer til Håndverksgruppens kultur. Resultaterne taler for sig selv: 98 procent af de virksomheder, der har sluttet sig til os, siger, at de vil anbefale nogen tæt på dem til også at slutte sig til HG.

Lokale anbefalinger bliver mere og mere vigtige for at opbygge pipelines på tværs af alle geografiske områder. Da vi er en gruppe af mere end hundrede lokale virksomheder, er det lettere for os at komme i kontakt med nye virksomheder og modtage indgående forespørgsler. Vi har flere kilder og processer til at identificere attraktive virksomheder.

Så hvad kræver det at være en del af Håndverksgruppen?

De virksomheder, vi taler med, virker umiddelbart overbeviste om, at det er den rigtige løsning for dem at være med i Håndverksgruppen. Det handler ikke kun om økonomisk gevinst, men snarere om at være en del af den rejse, vi er på. Og sikke en rejse det er!

I Håndverksgruppen ser vi et stort potentiale for fremtiden og mener, at vi fortsat kan byde velkommen til op til 30 nye virksomheder om året, både i eksisterende og nye geografiske områder. Den solide pipeline ved årets udgang består af bundsolide virksomheder i Norge, Sverige og Danmark med en samlet omsætning på omkring MNOK 450.

Vi er stolte af vores effektive transaktionsproces, som er baseret på brancheerfaring og løbende forbedres baseret på vores egen viden. Det tager sjældent mere end to møder at gå fra løs dialog til virksomhedskortlægning og indikativ værdiansættelse. Vi er i stand til at handle hurtigt, når vi taler med den nuværende ejer. I gennemsnit bruger vi cirka tre måneder fra første kontakt til closing.

Companies-joining-HG-must-have

Virksomhederne skal have:

• Et godt kulturelt match med resten af os
  • Motiverede ledere
  • En omsætning på MNOK 20 eller mere
  • En EBITDA-margin på mindst 10 procent
  • Andel af renovering som udgør mere end 50 procent af omsætningen
  • Medarbejdere med fast ansættelse
  • Et godt omdømme på deres lokale marked — med tilfredse kunder!

Vores uafhængige lokale virksomheder støtter og stoler på hinanden for at skabe en vinderkultur.

Onboarding med begrænset indflydelse på den daglige drift

Det er vigtigt for os, at onboarding-processen har så lidt indflydelse på den daglige drift i nye virksomheder som muligt. Vi investerer meget tid i at lære hinanden at kende på forhånd, da vi mener, at et godt samarbejde starter med et solidt fundament.

Men bare rolig — integrationsprocessen er effektiv. Vi prioriterer finansiel rapportering og uddannelse i etiske retningslinjer og bæredygtighed umiddelbart efter ansættelsen. Nye virksomheder rapporterer om finansielle tal allerede efter den anden måned takket være pragmatiske systemer og processer. Den største del af onboarding-processen er afsluttet på tre måneder, mens miljøcertificering (som ISO) og andre mere omfattende processer er afsluttet i løbet af det første år efter indlemmelsen.

Kulturelt set starter processen selvfølgelig med det første håndtryk og fortsætter bare. Det er sådan, vi hele tiden bliver bedre som Håndverksgruppen — sammen.

Læs andre historier

Article hero image

Hvis Ib Jensen tidligere var blevet spurgt, om han ville være ansvarlig for at male en stor landsdækkende fitnesskæde,...

Article hero image

HG har ansat en digital medarbejder, som hver aften går på arbejde og opdaterer hundredvis af forsikringssager.