ØNSKER NYE SELSKAPER VELKOMMEN

Mer enn bare et navn

Håndverksgruppen består av 101 glade og verdibaserte lokale bedrifter. Bedriftene har gått sammen om å jobbe mot felles mål både innenfor og på tvers av regioner og land i Norden.

Welcoming-new-companies

Siden oppstarten i 2020 har vi blitt kjent som et attraktivt sted for håndverksbedrifter som ønsker å være en del av noe større.

Vår desentraliserte driftsmodell gir lokal frihet og beslutningstaking uten komplisert byråkrati. Men ikke la deg lure av ordet "desentralisert": Våre uavhengige lokale selskaper støtter og stoler på hverandre for å skape en vinnerkultur som har en positiv innvirkning på antall selskaper som viser interesse for å komme inn i gruppen.

Bare i 2022 kunne vi ønske velkommen til 35 nye selskaper med en samlet omsetning på rundt 2 milliarder kroner, og vi vokser.

New-companies-2022_03

Kultur er nøkkelen

Det handler ikke bare om tall: Kulturen vår er avgjørende. Derfor velger vi nøye ut bedrifter som passer inn i Håndverksgruppens kultur. Resultatene taler for seg selv: 98 prosent av bedriftene som har sluttet seg til oss, sier at de vil anbefale noen i sin omgangskrets til å slutte seg til Håndverksgruppen.

Lokale anbefalinger blir stadig viktigere for å bygge liste over potensielle selskap i alle geografiske områder. Siden vi er en gruppe med over hundre lokale selskaper, er det lettere for oss å komme i kontakt med nye selskaper og vi mottar stadig flere innkommende forespørsler. Vi har flere kilder og prosesser for å identifisere attraktive selskaper.

Hva skal til for å bli en del Håndverksgruppen?

Bedriftene vi snakker med virker umiddelbart overbevist om at Håndverksgruppen er det rette alternativet for dem. Det handler ikke bare om økonomisk gevinst, men om å være med på den reisen vi er på. Og for en reise det er!

I Håndverksgruppen ser vi et betydelig potensial for fremtiden og tror vi kan fortsette å ønske opptil 30 nye selskaper velkommen hvert år, både i eksisterende og nye geografiske områder. Den konkrete listen over nye solide selskap i Norge, Sverige og Danmark viser en samlet omsetning på rundt MNOK 450 ved årsskiftet.

Vi er stolte av vår effektive transaksjonsprosess, som er basert på bransjeerfaring og kontinuerlig forbedring basert på vår egen kunnskap. Det tar sjelden mer enn to møter å gå fra en uformell dialog til kartlegging av selskapet og indikativ verdivurdering. Vi er i stand til å handle raskt når vi snakker med den nåværende eieren. I gjennomsnitt bruker vi ca. tre måneder fra første kontakt til oppgjør.

Companies-joining-HG-must-have

Bedriftene må ha

• En kultur som passer godt inn
  • Motiverte ledere
  • En omsetning på MNOK 20 eller mer
  • En EBITDA margin på minst 10 prosent
  • Rehabiliteringsarbeid som utgjør mer enn 50 prosent av omsetningen
  • Ansatte med fast ansettelse
  • Et godt rykte i det lokale markedet og fornøyde kunder!

Våre uavhengige lokale selskaper støtter og stoler på hverandre for å skape en vinnerkultur.

Onboarding med begrenset innvirkning på den daglige driften

Det er viktig for oss at onboardingprosessen (eller integreringsprosessen) har så liten innvirkning på den daglige driften til selskapene som mulig. Vi investerer mye tid i å bli kjent med hverandre på forhånd, fordi vi mener at et godt samarbeid starter med et solid fundament.

Vi prioriterer finansiell rapportering og opplæring i etiske retningslinjer og bærekraft umiddelbart etter oppstart. Nye selskaper rapporterer finansielle tall allerede etter den andre måneden, takket være pragmatiske systemer og prosesser. Den største delen av onboardingprosessen gjennomføres i løpet av tre måneder, mens miljøsertifisering (for eksempel ISO) og andre mer omfattende prosesser gjennomføres i løpet av det første året etter inkluderingen.

Kulturelt sett starter selvfølgelig prosessen med det første håndtrykket, og så fortsetter den bare. Det er slik vi hele tiden blir bedre som Håndverksgruppen – sammen.

Les flere historier

Article hero image

Enhver leder må takle et lass med ulike utfordringer. Et todagers Daglig Leder-kurs kan endre alt.

Article hero image

Hvis Ib Jensen tidligere hadde fått tilbud om å stå for malingsjobben i forbindelse med å gi en stor...