ETABLERING OCH STYRNING

Vi är byggda för att bestå

Håndverksgruppen såg dagens ljus för första gången 2012, då 14 norska företag gick samman i en medlemsorganisation som kunde upprätta gemensamma inköpsavtal och nationella ramavtal.

Establishment-and-governance

Spola fram sju år till 2019, och Håndverksgruppens medlemsföretag var redo för nästa steg: att bli en integrerad koncern.

Det var då det blev spännande: Av 43 medlemsföretag gick 30 samman med FSN Capital för att bilda den helt nya Håndverksgruppen i juli 2020.

Den ursprungliga Håndverksgruppen fann att FSN Capital var den perfekta matchningen för deras befintliga företag, med en kultur och ett synsätt som stämde perfekt överens med deras eget. Tillsammans kunde de arbeta mot en gemensam vision för branschens framtid. Idag ägs holdingbolaget till 50 procent av Håndverksgruppens anställda och tidigare företagare, medan resten ägs av FSN Capital. Det är ett samarbete som är byggt för att bestå.

Men Håndverksgruppen handlar inte bara om den stora bilden. Kärnan i det vi gör är våra medarbetare. Det är därför som tidigare ägare av hantverksföretag som ansluter sig till oss återinvesterar en fast andel av sitt företagsvärde. Dessutom erbjuds nyckelpersoner att investera i vårt holdingbolag som en del av Håndverksgruppens Management Incentive Program. Med cirka 600 delägare (och ständigt fler!) som också är anställda handlar det om att samla styrkan som ett team. Antalet delägare som investerar ökar varje gång ett nytt bolag blir en del av Håndverksgruppen.

Med cirka 600 delägare i Håndverksgruppen (och ständigt fler!) som också är anställda, är vi ett företag som kretsar kring våra medarbetare.

Styrelse

I vår styrelse sitter Per W. Sjöstrand, en rutinerad ordförande som grundade Instalco tillsammans med FSN Fonder och var dess VD fram till 2021. Sjöstrand har tidigare varit ordförande i Green Landscaping Group AB och Fasadgruppen Group AB.

Resten av vår styrelse är en grupp människor med olika och kompletterande bakgrunder. Två av dem representerar de ursprungliga grundarna av Håndverksgruppen, medan två styrelseledamöter och en observatör representerar FSN Capital - utöver en extern styrelseledamot. Inga förändringar har gjorts i styrelseledamöternas mandatperiod sedan de valdes när Håndverksgruppen bildades 2020.

Styrelsen är ryggraden i Håndverksgruppen och ansvarar för viktiga uppgifter som att anställa VD, besluta om vår företagsstrategi, budgetera och säkerställa en solid ledning och kontroll. Med Sjöstrand och styrelseledamöterna i spetsen är Håndverksgruppen på god väg att bli en verklig branschledare.