ETABLERING OG STYRING

Vi er bygget for å vare

Håndverksgruppen så dagens lys i 2012, da 14 norske bedrifter gikk sammen i en medlemsorganisasjon som kunne etablere felles innkjøpsavtaler og nasjonale rammeavtaler.

Establishment-and-governance

Syv år senere, i 2019, var Håndverksgruppens medlemsbedrifter klare for neste skritt: Å bli et integrert konsern.

Det var da det ble spennende: Av 43 medlemsbedrifter gikk 30 sammen med FSN Capital for å danne den splitter nye Håndverksgruppen i juli 2020.

Den opprinnelige Håndverksgruppen mente at FSN Capital var en perfekt match for deres eksisterende selskaper, med en kultur og tilnærming som passet perfekt til deres egen. Sammen kunne de jobbe mot en felles visjon for bransjens fremtid. I dag eier holdingselskapet omtrent 50 prosent av Håndverksgruppens ansatte og tidligere bedriftseiere, mens resten eies av FSN Capital. Det er et samarbeid som er bygget for å vare.

Men Håndverksgruppen handler ikke bare om det store bildet. Kjernen i det vi gjør, er menneskene våre. Derfor reinvesterer tidligere eiere av håndverksbedrifter som blir med i Håndverksgruppen, en fast andel av bedriftens verdi. I tillegg inviteres nøkkelpersoner til å investere i holdingselskapet vårt som en del av Håndverksgruppens insentivprogram. Med rundt 600 ansatte (og stadig flere!) som også er medeiere, handler det om å samle styrken som et team. Antallet medeiere som investerer, øker hver gang et nytt selskap blir en del av Håndverksgruppen.

Med rundt 600 medeiere i Håndverksgruppen (og stadig flere!) som også er ansatte, er vi et selskap der medarbeiderne våre står i sentrum.

Styret

Styret ledes av Per W. Sjöstrand, en erfaren styreleder som grunnla Instalco sammen med FSN Funds, hvor han også var konsernsjef frem til 2021. Tidligere har Sjöstrand vært styreleder i Green Landscaping Group AB og Fasadgruppen Group AB.

Resten av styret består av et bredt sammensatt utvalg av personer med komplementære bakgrunner. To av dem representerer de opprinnelige grunnleggerne av Håndverksgruppen, mens to styremedlemmer og en observatør representerer FSN Capital – i tillegg til et annet eksternt styremedlem. Det er ikke gjort noen endringer i styremedlemmenes funksjonstid siden de ble valgt da Håndverksgruppen ble stiftet i 2020.

Styret er Håndverksgruppens ryggrad, med ansvar for viktige oppgaver som å ansette konsernsjef, beslutte selskapets strategi, budsjettere og sikre solid styring og kontroll. Med Sjöstrand og styremedlemmene i spissen er Håndverksgruppen på god vei til å bli en ekte bransjeleder.