VD:S SYN PÅ 2022

Låt oss tala om samhörighet

2022 var ett utmanande år på många sätt. På Håndverksgruppen stod vi inför kostnadsökningar utan motstycke. Men trots allt lyckades vi leverera starka resultat både organiskt och genom förvärv - vilket bevisar vår motståndskraft.

Jag ska berätta hur vi gjorde det.

Under förra året hade jag nöjet att besöka många av våra lokala företag i Norge, Sverige och vårt nyaste land Danmark. Att träffa deras medarbetare, lära känna dem och bevittna deras imponerande arbete gjorde mig stolt. Det fick mig att uppskatta den kraft som våra hantverksföretag representerar.

Jag måste erkänna att jag kanske var för optimistisk om vår lönsamhet i förra årets årsredovisning, vilket berodde på att vi under 2022 drabbades av betydande oväntade ökningar av både råvarupriser och underleverantörskostnader. Detta påverkade vår EBITDA-marginal negativt med cirka 0,7 procentenheter.

Øyvind Emblem, CEO

nya företag gick med i HG i 2022.

Tillväxt i Norden

I december 2022 utökade vi vår räckvidd till Danmark. Med en marknadsstorlek ungefär i nivå med den norska marknaden ser vi en betydande potential i Danmark - inte minst på grund av att vi också är en ”first mover” inom branschen i Danmark.

Vår spännande expansion till Danmark började med att vi välkomnade 13 förstklassiga måleriföretag med en sammanlagd omsättning på 480 MNOK. Vi visste att etableringen i Köpenhamn, Århus och Hirtshals med totalt 330 medarbetare skulle förändra spelplanen för oss.

Det var häpnadsväckande för mig att se hur snabbt dessa företag började samarbeta om kundkontrakt och offentliga upphandlingar, vilket bevisade att våra nya kollegor hade en positiv inverkan på våra befintliga verksamheter - nästan omedelbart.

Vi adderade också 14 nya företag i Sverige och åtta i Norge inom olika discipliner och geografier. För att stödja vår betydande ökning av antalet företag och intäkter i Sverige etablerade vi två regioner - Väst och Öst - och förstärkte den nationella organisationen genom att anställa en COO och CFO för Sverige för att stödja vår tillväxtstrategi.

Och vi är inte klara. Vi har bara precis börjat.

Värdet av att kombinera krafter

Våra resultat är inte bara en berättelse om siffror, utan en berättelse om samhörighet. Vi har upplevt att vi är attraktiva för andra företag, men ännu viktigare: Vi tror att vi är ett bra hem för dem också!

Faktum är att i slutet av 2022 hade alla våra företag i genomsnitt levererat över 30-procentig ökning av EBITDA sedan de gick med i Håndverksgruppen. Det innebär att vi skapar verklig tillväxt för de lokala företag som redan har anslutit sig till oss.

I oktober förra året bad vi de ursprungliga grundarna och aktieägarna att berätta om sina bästa skäl att gå med, och samstämmigheten var nästan enhällig: Nätverket och utbytet av bästa praxis är utan tvekan de mest värdefulla delarna av att vara en del av Håndverksgruppen.

Och min personliga favorit från undersökningen: 98 procent av de tidigare företagarna sa att de skulle rekommendera någon i sin närhet att gå med hos oss. Det säger i stort sett allt.

Därför är det ingen överraskning att bästa praxis fortsätter att vara högsta prioritet på Håndverksgruppen Academy. Under 2022 utbildade vi 342 medarbetare inom alla discipliner och på alla nivåer, och vi siktar på att utbilda ytterligare 700 medarbetare under 2023.

Vi är redo att ta oss an framtiden

Även om vi förväntar oss osäkra marknadsförhållanden och potentiella utmaningar att övervinna fram till 2025, är jag övertygad om styrkan i vår diversifierade grupp av lokala vinnare. Hur kommer det sig? Tillsammans kan vi utnyttja varandras kunskaper och dra nytta av lokala marknadsavvikelser, vilket gör det möjligt för oss att navigera i osäkra vatten.

På bara två korta år, sedan vi bildades som koncern 2020, har vi uppnått en anmärkningsvärd tillväxt. Detta både organiskt och genom tillskottet av nya lokala företag, som ger oss intäkter på upp till 2 BNOK per år. För att inte tala om vårt framgångsrika inträde i Sverige och Danmark.

Med vår dokumenterade erfarenhet av att välkomna nya företag till Håndverksgruppen tror jag att en fördubbling av våra intäkter till slutet av 2025 ligger inom räckhåll. Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att kunna öka vår EBITDA betydligt i kronor och ören inom samma tidsram, på en mer stabil renoveringsmarknad och med stöd av våra lokala företags imponerande anpassningsförmåga. Med andra ord: Framtiden ser ljus ut. Och jag är glad över att vi leder vägen.

98 procent av tidigare företagare sa att de skulle rekommendera någon i sin närhet att gå med i HG. Det säger i stort sett allt.

Øyvind Emblem
VD, Håndverksgruppen

Hållbarhet: Från vision till handling

Små förändringar har stor inverkan. Det är därför vi på Håndverksgruppen har haft hållbarhetsfrågorna på agendan ända sedan vi bildades som koncern. Och vi menar allvar: Vi strävar efter att förändra vår bransch.

Hur då, undrar du?

Vi möjliggör hållbarhet för alla våra medarbetare. Vi är fast beslutna att driva lönsamhet och tillväxt samtidigt som vi prioriterar våra medarbetares säkerhet. Vi främjar en säkerhetskultur på individnivå. Vi är också måna om att ta hand om den miljö vi verkar i.

I slutet av 2022 var 50 procent av våra bolag certifierade enligt ISO 14001 eller enligt den norska certifieringen ” Miljøfyrtårn””. Vi planerar att certifiera de återstående 50 procenten under 2023.

På Håndverksgruppen är våra medarbetare viktigast av allt. Det är därför vi gör det till en topprioritet att säkerställa deras välbefinnande, både på och utanför arbetsplatsen. Vårt engagemang för deras tillfredsställelse återspeglas i vår månatliga övervakning av eNPS (Employee Net Promoter Score). Jag är glad över att se att våra ansträngningar lönar sig, med vår eNPS som mer än fördubblats från 20 procent 2021 till imponerande 46 procent 2022!

Inför 2023 ser jag fram emot att fortsätta bygga på detta momentum med våra ESG-planer. Vi inser vikten av ESG-praxis (Environmental, Social and Governance) i dagens värld, vilket är anledningen till att vi sätter handling bakom orden. Våra initiativ omfattar kvartalsvis rapportering av utsläpp, fastställande av vetenskapligt baserade mål för våra två mest betydande områden och utveckling av hållbara renoveringsmetoder som en del av våra erbjudanden om hållbara lösningar.

Sammanfattningsvis är jag stolt över vad Håndverksgruppen åstadkom under 2022. Vår affärsmodell, vårt fokus på bästa praxis och vårt engagemang för våra medarbetare kommer utan tvekan att fortsätta att driva oss framåt. Jag kan knappt bärga mig för att se vad vi åstadkommer 2023 - och därefter!

Øyvind Emblem
VD, Håndverksgruppen