2022 I KORTHET

Vi är på rätt väg

De mer än 3200 kvalificerade medarbetarna i våra 101 lokala företag såg till att 2022 blev ännu ett starkt år för Håndverksgruppen.

HG-in-brief-2022-2

Vi behöll vårt tempo med att lägga till ett nytt företag varannan vecka - för att se till att vår grupp är motståndskraftig och solid. Det är så vi planerar att fortsätta.

35 nya företag välkomnas till Håndverksgruppen

Sättet vi ser till att nya företag förblir lokalt obundna och tar bort komplicerad byråkrati kan mycket väl vara en av anledningarna till att våra finanser ser bra ut när vi studerar 2022 i slutet av året. Vi välkomnade 35 nya företag under 2022, vilket resulterade i en positiv påverkan på 1647 MNOK på vår topline och 152 MNOK i EBITDA.

Om vi delar upp året i veckor innebär det att Håndverksgruppen välkomnade ett nytt företag minst varannan vecka. Våra ambitioner för framtiden är att fortsätta hålla detta tempo.

I intäkter såg vi en tillväxt på 69 procent jämfört med 2021. Det är mer än vi hade planerat för. Våra EBITDA-siffror ökade med 47 procent jämfört med 2021, vilket var betydligt bättre än vår ursprungliga prognos.

Sedan starten 2020 har vi ökat vår omsättning med fem gånger. Denna anmärkningsvärda ökning är ett resultat av vår ambitiösa och riktade strategi att fortsätta välkomna nya företag i de befintliga områdena i Norge och Sverige - samt att expandera till Danmark. Håndverksgruppen uppnådde en EBITDA-marginal på 9,5 procent, samtidigt som vi såg en organisk tillväxt på över 10 procent under 2022.

Vår kundbas är diversifierad. Även om merparten av Håndverksgruppens projekt är koncentrerade kring den traditionellt stabila marknaden för renovering/rehabilitering, om- och tillbyggnad, ser vi en sund viktning mellan olika segment.

LTM intäkter i NOKm

(proforma adj.)

LTM-graph-2

Både våra medarbetare och grundare trivs

Våra medarbetare är hörnstenen i Håndverksgruppen, i en nästan bokstavlig mening. Vi är stolta över att kunna säga att 2022 ökade våra medarbetares Employer Net Promoter Score med 26 procent. Enkelt uttryckt: Glada medarbetare innebär att vi kan leverera kvalitet. Vi ökade också vår andel lärlingar från 7 procent till 9 procent under året. För oss är det en fråga om sammanhållning att ta hand om våra medarbetare.

Antalet medarbetare som utexaminerades från vår Academy 2022 hade en svindlande tillväxt på 317 medarbetare som nu har utbildning i de verktyg de behöver för de kommande åren.

På Håndverksgruppen Academy utbildar vi våra egna medarbetare. Under 2021 tog 25 medarbetare examen från akademin. Siffran för 2022 är 342, en svindlande tillväxt på 317 medarbetare som utbildas i bästa praxis - och som nu har precis de verktyg de behöver för framtiden.

I slutet av år 2022 hade vi cirka 600 delägare som också var anställda i HG. Detta antal växer varje gång vi välkomnar ett nytt företag. Vi är stolta över att säga att vår styrka ligger i konsolidering. Vi inte bara säger det, vi gör det.

Nöjda anställda levererar kvalitet

Employer Net Promoter Score

eNPS-graph-1

Förhoppningar är inte en del av vår strategi

Håndverksgruppen är på en stadig kurs mot fortsatt tillväxt. Det är dock nödvändigt att erkänna de potentiella riskerna i samhället och vår tid. Därför är förhoppning inte en del av vår strategi. Planering för oförutsedda händelser är det.

Därför är det mycket viktigt för oss att vårda Håndverksgruppens kultur. Det är ett sätt att se till att både vår koncern och alla våra lokala företag drar nytta av vårt sätt att göra affärer. Vi håller ett vakande öga på resultatutveckling och analyserar kontinuerligt vår portfölj. Det är så vi fångar upp tidiga tecken på att utvecklingen går åt fel håll så att vi kan vidta åtgärder därefter.

Lokala ambassadörer resulterar i nya företag

För Håndverksgruppen innebar 2022 vårt inträde på den danska marknaden. Och vår modell verkar skapa goodwill både på våra etablerade marknader - och på vår nya marknad. Och resultatet? Våra nya bolag fungerar som ambassadörer för Håndverksgruppens Way. I en undersökning som vi genomförde bland våra ursprungliga grundare och aktieägare svarade 98 procent av de tidigare företagarna att de skulle rekommendera någon i sin närhet att gå med i HG.

Under de kommande åren betraktar vi Tyskland som ett mycket intressant geografiskt område. Ett område där vårt sätt att göra affärer hittills har betraktats som "annorlunda". För oss låter det som ett kraftcentrum som bara väntar på vår affärsmodell. Vi är på väg.

Förespråkare gör M&A lätt

Andel entreprenörer som gått med i HG som skulle rekommendera andra att gå med.

Promoters-graph-1

Våra företag – De lokala vinnarna

Our-companies_The-local-winners

Vi erbjuder alla slags ytbeläggnings-tjänster

Måleri

Golvbeläggning

Murning

HÄNDELSER 2022

2022 var ett händelserikt år

• Januari

Första officiella mötet med samtliga svenska verkställande direktörer i Göteborg. Lansering av HG Posten som nättidning.

• Februari

10 företag i Sverige och etablering av ett Stockholmskontor.

• Mars

Intäkter 3x juli 2020. Partneravtal med Dr Schutz undertecknat för förnyelse av golv.

• April

Säkerhetskampanjen "Care for your people" slutförd.

• Maj

Lansering av den nationella rekryteringskampanjen "Åge från HG". ISO-certifiering av flera enheter i Sverige.

• Juni

HG deltar i Lillehammer-Oslo och Malermester Eilert & Edvin Holme AS - 75 år! Första HSE-kartläggningen genomförd i Norge.

• Juli

HG lanserar "hållbara lösningar" - tjänster som är utformade för att lösa ett problem med ett minimalt klimatmässigt fotavtryck och till en lägre kostnad.

• Augusti

Johan Möller tillträder som COO för HG Sverige och inkluderar även K 360, den största enskilda enheten i vår koncern.

• September

Samtliga verkställande direktörer samlas i Lillehammer. Risanger & Sønn i Haugesund utsågs till vinnare av "Årets Lean Produktivitetspris"

• Oktober

Intäkter 4x juli 2020

HG Akademi - 1 år! Och lanserade "Stolta hantverkare" samma dag som vi lanserade den första kursen på HG-Skolan året innan

• November

HG går in i Danmark med DSJ som det första företaget som officiellt ansluter sig till HG

• December

C. Møllmann, Ernst Hansen och Jeppesen ansluter sig till HG. HG-Skolan på hjul lanseras för att utbilda hantverkare där de bor.