HÅNDVERKSGRUPPEN NORGE AS

Förvaltningsberättelse 2022

Håndverksgruppen Norway AS (HG) är en ledande nordisk koncern som utför alla typer av tjänster inom ytbehandling - målning, golvläggning, murning och kakel. HG utför allt från totalentreprenader till mindre enskilda uppdrag med tyngdpunkt på renoveringsarbeten inom B2B-segmentet.

Directors-report_HG

Från vänster: Eirik Hjeltnes Wabø, Marina Lønning, Per Sjöstrand, Erik Nelson och Thomas Schwenke Ej närvarande: Trond Sigurd Tørdal och Kasper Sørensen.

Verksamhetens art och lokalisering

Under 2022 fortsatte den starka tillväxten med inkludering av 22 hantverksföretag i Sverige och Norge, och under det fjärde kvartalet införlivades fyra grupper av företag i Danmark. Sammantaget införlivades totalt 35 hantverksföretag under 2022. Tillväxten fortsätter enligt plan under 2023 och under det första kvartalet har nio hantverksföretag införlivats i HG - alla välskötta, lönsamma och med människor och kultur som passar väl in i HG.

Koncernen etablerades i juli 2020 med 30 norska hantverksföretag som idag är 100% ägda dotterbolag till Håndverksgruppen AS med Håndverksgruppen Norge AS på toppen. Fram till slutet av 2022 har ytterligare 71 hantverksföretag införlivats i Norge, Sverige och Danmark.

Bolagets verksamhet i Norge är indelad i sex regioner baserat på geografiskt läge. De 19 verksamheterna i Sverige är lokaliserade i anslutning till Göteborg och Stockholm. I Danmark är två av företagsgrupperna belägna på Själland och två på Jylland. Koncernens huvudkontor är beläget i Oslo.

I stort gick totalt 35 hantverksföretag med i HG under 2022.

Redogörelse för företagets finansiella ställning och resultat

2022 var ännu ett bra år med stark organisk tillväxt och stark tillväxt genom införlivandet av hantverksföretag i koncernen. Aktiviteten på marknaden har varit fortsatt stabil och företagen har i allt större utsträckning samarbetat i projekt. Råvarupriserna har fortsatt att öka mer än normalt, och även om detta har varit utmanande för både kunder och HG:s hantverksföretag, har det inte stoppat projektens framsteg och lönsamheten har bibehållits.
Koncernens intäkter uppgick till 3 831 929 TNOK och årets resultat efter skatt var 20 341 TNOK för 2022.

Under året har koncernen inte bedrivit forskning och utveckling.
Totalt kassaflöde från rörelsen i koncernen uppgick till 205.562 TNOK, medan rörelseresultatet för koncernen uppgick till 123.343 TNOK. Skillnaden beror huvudsakligen på ordinarie avskrivningar.
Koncernens kassa uppgick till 362 121 TNOK per den 31.12.2022. Koncernens förmåga att självfinansiera investeringar är god.

Per den 31.12.2022 uppgick koncernens kortfristiga skulder till 47,3 % av koncernens totala skulder. Koncernens finansiella ställning är god, och per den 31.12.2022 kan koncernen återbetala kortfristiga skulder med de mest likvida tillgångarna.

Balansomslutningen uppgick vid årets slut till 2.986.486 TNOK och soliditeten till 28,3 %.

Egna aktier

Se not 11 för ytterligare information om förändringar i innehav av egna aktier.

Framtida utveckling

Håndverksgruppen Norway AS har som mål att bygga ett ledande, heltäckande och rikstäckande/nordiskt erbjudande till våra kunder med fokus på hög kvalitet, hållbarhet och ansvar. Koncernen har en ambition att vara ledande inom hållbarhet och har etablerat en hållbarhetsstrategi och implementerat åtgärder som etiska riktlinjer med nolltolerans mot korruption och mutor.

Tillväxten kommer främst att ske genom att integrera nya, solida hantverksföretag med en stark lokal och regional marknadsposition. HG kommer att fortsätta växa inom sin befintliga kärnverksamhet; måleri, golv, murning och kakel, förbättra kvalitetsstandarden och effektiviteten i branschen och samtidigt påverka branschen i en mer hållbar riktning. Under 2022 kom tillväxten igång på allvar i Sverige med en starkare tillväxt än i Norge till följd av inkluderingen av nya hantverksföretag. Med HG:s inträde på den danska marknaden i slutet av 2022 kommer hantverksföretagen här först att prioritera samarbete och utbyte av bästa praxis, samt förbereda sig för att införliva fler företag. Arbetet med att etablera HG i ytterligare ett land är i full gång och vi förväntar oss att framtida införlivanden av hantverksföretag i HG:s fjärde land kommer ske i nära framtid.

Kriget i Europa och högre räntor förväntas ha en dämpande effekt på ekonomin i allmänhet och för HG i synnerhet är det nybyggnationen som vi tror kommer att påverkas. HG är främst exponerat mot renoveringsmarknaden där professionella kunder (B2B) förväntas ha en mer positiv utveckling. Konkurrensintensiteten ökar i perioder med lägre efterfrågan, men samtidigt verkar HG i ett kundsegment där kvalitet och effektivitet är avgörande och HG:s hantverksföretag har lång erfarenhet av att leverera på högt ställda krav.

Finansiell risk

Övergripande mål och strategi
Koncernen är exponerad för finansiella risker inom olika områden. Målsättningen är att i största möjliga utsträckning reducera den finansiella risken. Bolagets nuvarande strategi omfattar inte användning av finansiella instrument.

Marknadsrisk
Företaget är exponerat för förändringar i räntesatser, eftersom företaget har rörliga räntesatser. Förändringar i räntesatserna kan också påverka investeringsmöjligheterna under framtida perioder.

Under 2022 har koncernen haft liten exponering mot utländsk valuta eftersom efterfrågan främst är lokal i det enskilda hantverksföretaget i närområdet, och inköp från utländska leverantörer påverkas i liten utsträckning av valutaförändringar. Råvarupriserna har fortsatt att öka mer än normalt för hela marknaden, men detta har till stor del skjutits vidare till kunderna i projekten.

Kreditrisk
Risken för förluster på fordringar anses vara låg för koncernen. Intäkterna är spridda på ett stort antal projekt och kunder, varför enskilda projekt eller enskilda kunder inte kommer att ha någon väsentlig inverkan på koncernen. Utvecklingen av marknadsvillkoren måste fortfarande följas noga för att fånga upp eventuella strukturella förändringar till följd av kriget i Ukraina. Bruttokreditexponeringen på balansdagen uppgår till TNOK 846.972 för koncernen. Håndverksgruppen Norge AS har endast interna fordringar.

Likviditetsrisk
Företaget anser att likviditeten är god, men det finns en betydande potential att minska rörelsekapitalet, särskilt genom snabbare fakturering och kortare kredittider.

Fortsatt drift
I enlighet med avsnitt 3-3a i den norska redovisningslagen bekräftas att antagandena om fortsatt drift är på plats. Antagandet baseras på vinstprognoser för 2023 och koncernens långsiktiga strategiska prognoser för de kommande åren. Koncernen har en sund ekonomisk och finansiell ställning.

Moderbolaget och fördelning av årets resultat
Styrelsen föreslår följande dispositioner beträffande årets resultat i Håndverksgruppen Norge AS:

Övrigt eget kapital

677 326 NORSKA KRONOR

Totalt disponerat

677 326 NORSKA KRONOR

Förslaget baseras på ägarnas bedömning av kapitalstrukturen i bolaget.

Arbetsmiljö

Sjukfrånvaron i koncernen uppgick till 6,7% av totalt antal arbetade timmar under 2022, jämfört med 7,6% under 2021. I början av året var det fortfarande en del COVID-relaterad frånvaro, medan det senare under året har varit något mer än normal sjukfrånvaro, inte olikt samhället i stort.

Arbetet med hälsa och säkerhet (HSE) är högt prioriterat inom Håndverksgruppen. Vårt mål är att undvika skador, sjukdomar och besvär som orsakas av arbetsmiljön. Inom säkerhet innebär det att undvika arbetsplatsolyckor som leder till allvarliga personskador och frånvaro. När det gäller hälsa strävar vi efter att medarbetarna ska ha en ergonomiskt korrekt arbetssituation och att undvika skadlig stress i kontakt med kemikalier, buller och damm. Under 2022 har totalt 49 skador registrerats som resulterat i en dags frånvaro eller mer. På HG lägger vi ner mycket arbete på medarbetarutveckling och talangutveckling i allmänhet. Vi erbjuder utbildning till våra anställda och strävar efter att behålla väl presterande medarbetare. HG anser att mångfald är viktigt för att upprätthålla en god arbetsmiljö. Vi anser att mångfald vad gäller bakgrund, kompetens och kön är en förutsättning för vår framgång. Koncernen arbetar aktivt för att följa upp de krav som följer av den utökade åtgärdsskyldigheten enligt diskrimineringslagen, både genom utbildning av samtliga medarbetare i HG:s etiska riktlinjer och kontinuerliga arbetsmiljömätningar.

Kulturen i Håndverksgruppen präglas av stark sammanhållning inom det enskilda företaget och mellan de olika dotterbolagens verkställande direktörer, och kulturen i de hantverksföretag som vill bli en del av HG övervägs noga innan de införlivas som en del av HG. I Håndverksgruppen vill vi varandra väl.

Jämlikhet och diskriminering

HG ska vara en arbetsplats där det inte förekommer diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, kön, trosuppfattning eller sexuell läggning. Detta gäller till exempel frågor om lön, befordran, rekrytering och allmänna utvecklingsmöjligheter. Av bolagets fem styrelseledamöter är en kvinna och fyra män och av de sju som ingår i koncernledningen är två kvinnor. Av koncernens anställda är 11% kvinnor och 89% män.

Koncernens arbete för att främja jämställdhet och motverka diskriminering är en integrerad del av vardagen på flera områden. Genom en rikstäckande rekryteringskampanj försöker vi attrahera medarbetare med olika bakgrund genom att lyfta fram aspekter av hantverksyrket som kanske inte är kända för den breda allmänheten. Vi använder både kvinnor och män, ungdomar och äldre i våra rekryteringskampanjer för att visa att yrket passar alla. Rekryteringsmaterialet för lärlingar frontas med en av våra kvinnliga lärlingar. Alla medarbetare genomgår utbildning i koncernens etiska riktlinjer som en del av onboardingprogrammet. Övriga åtgärder inkluderar bl.a. att en elektronisk visselblåsarkanal har etablerats, att arbetsmiljön mäts regelbundet och att alla lokala VD:ar genomgår kurser i vardagligt ledarskap, för att nämna några. Under 2021 implementerades ett initiativ för kvalitetssäkring av marknadslöner för Verkställande Direktörer i dotterbolag, regionchefer och koncernledning. Lönebildningen i dotterbolagen är lokal och bestäms av den enskilda VD:n i linje med lokala behov och våra etiska riktlinjer.

Styrelsens ansvarsförsäkring

Försäkring har tecknats för styrelseledamöterna och den verkställande direktören (Board Liability Insurance) för deras eventuella ansvar gentemot företaget och tredje part.

Externa effekter / miljö

Håndverksgruppen strävar efter att vara ledande och framåtblickande inom många områden, inklusive miljö, sociala frågor och bolagsstyrning. I en värld där kraven på effektivitet ökar och konkurrensen mellan företagen blir allt hårdare blir miljön allt viktigare.
Miljöfokus och miljöunderhåll ska spegla företagets vision och bidra till att inspirera medarbetarna att nå önskade mål. Våra företag ska antingen ha den norska Miljøfyrtårn certifieringen eller vara ISO14001-certifierade. Vi ska utforska lösningar som främjar kretslopp och återanvändning, snarare än att alltid välja nya material. Det första budet på kvalitet är professionalism och HG är det största ytbehandlingsföretaget i Norden som arbetar målmedvetet mot definierade målgrupper. Huvudvarumärket är vår kvalitetsstämpel och vi målar, murar, tapetserar, lägger golv och kakel enligt de strikta krav som följer med kvalitetsstämpeln. Sedan två år tillbaka rapporterar HG utsläpp av växthusgaser inom Scope 1 och Scope 2. Under 2022 genomförde vi även en screening av Scope 3 och relevanta områden för rapportering. För 2023 siktar vi på att förstå mer om var våra växthusgasutsläpp kommer ifrån, samt kvartalsvis rapportering av växthusgasutsläpp för att kunna mäta en jämställd utveckling under året. Företagets uttalande enligt transparenslagen kommer att göras tillgängligt på företagets webbplats senast den lagstadgade tidsfristen den 30 juni 2023.

Oslo, 25.04.2023