2022 OPPSUMMERT

Vi er på rett spor

Over 3 200 fagarbeiderne i våre 101 lokale selskaper sørget for at 2022 ble nok et sterkt år for Håndverksgruppen.

HG-in-brief-2022-2

Vi har opprettholdt tempoet med å legge til et nytt selskap annenhver uke – som bidrar til at gruppen vår er robust og solid. Det er slik vi planlegger å fortsette.

Vi ønsker 35 nye bedrifter velkommen til Håndverksgruppen

Måten vi sørger for at nye selskaper forblir lokale og dermed unngår komplisert byråkrati, er kanskje en av grunnene til at økonomien vår ser bra ut ved utgangen av 2022. Vi ønsket 35 nye selskaper velkommen i løpet av fjoråret, noe som resulterte i en positiv effekt på MNOK 1 647 på topplinjen og MNOK 152 i EBITDA.

Hvis vi deler året inn i uker, betyr det at Håndverksgruppen ønsket en ny bedrift velkommen minst annenhver uke. Ambisjonene våre for fremtiden er å holde dette tempoet oppe.

Omsetningsmessig hadde vi en vekst på 69 prosent sammenlignet med 2021. Det er mer enn vi hadde turt å håpe på. Gruppens samlet EBITDA økte med 47 prosent sammenlignet med 2021, noe som er betydelig bedre enn våre opprinnelige planer.

Siden oppstarten i 2020 har vi nesten femdoblet omsetningen, noe som er et resultat av vår ambisiøse og målrettede strategi om stadig å ønske nye selskaper velkommen i de eksisterende områdene, Norge og Sverige, i tillegg til å ekspandere til Danmark. Håndverksgruppen oppnådde en EBITDA-margin på 9,5 prosent, samtidig som vi hadde en organisk vekst på over 10 prosent i 2022.

Kundebasen vår er mangfoldig. Selv om hovedtyngden av Håndverksgruppens prosjekter er konsentrert rundt det tradisjonelt stabile markedet for renovering/rehabilitering, ombygging og tilbygg, ser vi en god vekting mellom ulike segmenter.

LTM-inntekter i NOKm

(proforma adj.)

LTM-graph-2

Både våre ansatte og grunnleggere trives

Medarbeiderne våre blir sett på som hjørnesteinene i Håndverksgruppen. Vi er stolte av å kunne konstatere at ansattes netto promotør score (Net Promoter Score) økte med 26 prosent i 2022. For å si det enkelt: Fornøyde medarbeidere betyr at vi er i stand til å levere kvalitet. Vi økte også andelen lærlinger fra syv prosent til ni prosent i løpet av året. For oss er det å ta vare på medarbeiderne våre et spørsmål om samhold.

Antallet ansatte som ble uteksaminert fra HG skolen i 2022, økte med svimlende 317 personer som fikk opplæring i verktøyene de trenger i årene som kommer.

Hos Håndverksgruppen utdanner vi våre egne ansatte. I 2021 ble 25 medarbeidere uteksaminert fra HG Akademiet. I 2022 var tallet 342. Det er en svimlende vekst på 317  ansatte – ansatte vi sørger for har akkurat de verktøyene de trenger i fremtiden og som får opplæring i “beste praksis”. Ved utgangen av 2022 har vi rundt 600 ansatte som også er medeiere. Dette tallet øker hver gang vi ønsker et nytt selskap velkommen. Vi er stolte av å si at styrken vår ligger i å stå sammen. Det er ikke bare noe vi sier. Vi gjør det i praksis.

Glade ansatte leverer kvalitet

Employer Net Promoter Score

eNPS-graph-1

Håp er ikke en del av vår strategi

Håndverksgruppen er på stø kurs mot fortsatt vekst. Det er imidlertid nødvendig å erkjenne de potensielle risikoene i samfunnet og vår tid. Derfor er ikke “håp” en del av strategien vår. Men det er planlegging for uforutsette hendelser.

Derfor er det svært viktig for oss å ta vare på kulturen vår. Det er en måte å sikre at både gruppen vår og alle våre lokale selskaper drar nytte av måten vi driver virksomheten på. Vi følger nøye med på prestasjonsevalueringer og analyserer porteføljen vår kontinuerlig. Det er slik vi planlegger for å fange opp tidlige tegn på at utviklingen går i feil retning. Slik at vi kan iverksette tiltak deretter.

Lokale ambassadører resulterer i nye selskaper

I 2022 trådte vi inn på det danske markedet. Modellen vår ser ut til å skape engasjement både for våre etablerte markeder – og for nye. Hva er resultatet? Våre nye selskap fungerer som ambassadører for Håndverksgruppen. I en undersøkelse vi gjennomførte blant våre opprinnelige grunnleggere og aksjonærer, svarte hele 98 prosent av de tidligere bedriftseierne at de ville anbefale noen i sin omgangskrets å bli med i Håndverksgruppen.

I årene som kommer ser vi på Tyskland som et svært interessant geografisk område. Et område der vår måte å gjøre forretninger på hittil har blitt sett på som "annerledes". For oss høres det ut som et kraftsenter som bare venter på vår forretningsmodell. Vi er på vei.

Promotører som gjør M&A enkelt

Andel entreprenører som blir med i HG og som vil anbefale andre til å bli med.

Promoters-graph-1

Våre selskaper – De lokale vinnerene

Our-companies_The-local-winners

Vi tilbyr alle typer overflatebehandlingstjenester

HAPPENINGS 2022

2022 var et begivenhetsrikt år

• Januar

Første offisielle møte med alle de svenske daglige ledere i Göteborg. Lansering av HG Posten som nettavis.

• Februar

Totalt ti selskaper i Sverige og etablering av kontor i Stockholm.

• Mars

Inntekter er tredoblet siden juli 2020. Partneravtale med Dr. Schutz signert for fornyelse av gulv.

• April

Sikkerhetskampanjen "Vi bryr oss om folka" ble gjennomført.

• Mai

Lansering av den nasjonale rekrutteringskampanjen "Åge fra HG". Startskuddet gikk av for ISO-sertifisering av flere selskap i Sverige.

• Juni

HG deltok i Lillehammer – Oslo, og Malermester Eilert & Edvin Holme AS ble 75 år! Første HMS-kartlegging gjennomført i Norge.

• Juli

HG lanserer "bærekraftige løsninger", altså tjenester som er utformet for å løse et problem med et minimalt CO2 fotavtrykk og til en lavere kostnad.

• August

Johan Möller blir COO for HG Sverige. Vi ønsker velkommen til K360 som den største enkeltstående enheten i konsernet.

• September

Daglig leder-samling på Lillehammer. Risanger & Sønn i Haugesund utnevnt til "Årets Lean Produktivitetspris".

• Oktober

Inntekter firedoblet siden juli 2020.

HG-skolen fylte ett år og lanserte "Stolte håndverkere" på samme dato som det første kurset på HG-skolen ble lansert for første gang.

• November

HG går inn i Danmark. DSJ er den første danske virksomheten som offisielt slutter seg til HG.

• Desember

C. Møllmann, Ernst Hansen og Jeppesen blir med i HG. HG-skolen på hjul lanseres for å utdanne håndverkere der de bor.