2022 I KORTE TRÆK

Vi er på rette spor

De mere end 3200 faglærte medarbejdere i vores 101 lokale virksomheder sørgede for, at 2022 blev endnu et stærkt år for Håndverksgruppen.

HG-in-brief-2022-2

Vi har holdt vores tempo med at tilføje en ny virksomhed hver anden uge - for at sikre, at vores virksomhed er modstandsdygtig og solid. Det er den måde, vi planlægger at fortsætte på.

Velkommen til 35 nye virksomheder i Håndverksgruppen

Den måde, vi sikrer, at nye virksomheder forbliver frie lokalt, ved at skære kompliceret bureaukrati væk, kan meget vel være en af grundene til, at vores økonomi ser god ud, når vi studerer 2022 i slutningen af året. Vi bød 35 nye virksomheder velkommen i løbet af 2022, hvilket resulterede i en positiv indvirkning på MNOK 1647 på vores toplinje og MNOK 152 i EBITDA.

Hvis vi deler året op i uger, betyder det, at Håndverksgruppen har budt velkommen til en ny virksomhed mindst hver anden uge. Vores ambitioner for fremtiden er at holde dette tempo.

I omsætning så vi en vækst på 69 procent i forhold til 2021. Det er mere, end vi havde planlagt. Vores EBITDA-tal steg med 47 procent i forhold til 2021, hvilket er betydeligt bedre end vores oprindelige planer.

Siden vores start i 2020 har vi opnået en bemærkelsesværdig stigning på næsten fem gange i vores omsætning, et resultat af vores ambitiøse og målrettede strategi om fortsat at byde nye virksomheder velkommen i de eksisterende områder Norge og Sverige - samt at udvide til Danmark. Håndverksgruppen opnåede en EBITDA-margin på 9,5 procent, samtidig med at vi så en organisk vækst i 2022 på mere end 10 procent.

Vores kundebase er diversificeret. Selv om størstedelen af Håndverksgruppens projekter er koncentreret omkring det traditionelt stabile marked for renovering/rehabilitering, ombygning og tilbygning, ser vi en fornuftig vægtning mellem forskellige segmenter:

LTM omsætning i MNOK

(proforma tilrettet)

LTM-graph-2

Både vores medarbejdere og grundlæggere trives

Vores medarbejdere er hjørnestenene i Håndverksgruppen. Vi er stolte af at kunne sige, at i 2022 steg vores medarbejderes Employer Net Promoter Score med 26 procent. I enkle vendinger: Glade medarbejdere betyder, at vi er i stand til at levere kvalitet. Vi øgede også vores andel af lærlinge fra 7 procent til 9 procent i løbet af året. For os er det at tage os af vores medarbejdere et spørgsmål om sammenhold.

Antallet af medarbejdere, der dimitterede fra HG Academy i 2022, havde en svimlende vækst på 317 individuelle medarbejdere, der blev uddannet i de værktøjer, de har brug for i de kommende år.

På HG Academy uddanner vi vores egne medarbejdere. I 2021 var der 25 medarbejdere, der dimitterede fra HG Academy. Tallet for 2022 er 342, en svimlende vækst på 317 individuelle medarbejdere, der bliver uddannet i bedste praksis - og sikrer, at de har lige de værktøjer, de har brug for i fremtiden.

Ved udgangen af 2022 har vi omkring 600 medejere, som også er medarbejdere. Det tal vokser, hver gang vi byder en ny virksomhed velkommen. Vi er stolte af at sige, at vores styrke ligger i konsolidering. Det er ikke bare noget, vi siger. Vi gør det også.

Tilfredse medarbejdere leverer kvalitet

Employer Net Promoter Score

eNPS-graph-1

Håb er ikke en del af vores strategi

Håndverksgruppen er på en stabil kurs mod fortsat vækst. Men det er nødvendigt at anerkende de potentielle risici i samfundet og vores tid. Derfor er håb ikke en del af vores strategi. Det er planlægning for uforudsete hændelser.

Derfor er det meget vigtigt for os at værne om Håndverksgruppens kultur. Det er en måde at sikre, at både vores gruppe og alle vores lokale virksomheder drager fordel af den måde, vi driver forretning på. Vi holder et skarpt øje med performance reviews og analyserer løbende vores portefølje. Det er sådan, vi planlægger at fange tidlige tegn på, at udviklingen tager en forkert drejning. Så vi kan handle i overensstemmelse hermed.

Lokale ambassadører resulterer i nye virksomheder

For Håndverksgruppen betød 2022 vores indtræden på det danske marked. Og vores model ser ud til at skabe goodwill både på vores etablerede markeder  og på vores nye marked. Hvad er resultatet? Vores nye virksomheder fungerer som ambassadører for Håndverksgruppens måde at arbejde på. I en undersøgelse, vi gennemførte blandt vores oprindelige stiftere og aktionærer, sagde 98 procent af de tidligere virksomhedsejere, at de ville anbefale nogen tæt på dem at slutte sig til os

I de kommende år ser vi på Tyskland som et meget interessant geografisk område. Et område, hvor vores måde at drive forretning på hidtil er blevet betragtet som "anderledes". For os lyder det som et kraftcenter, der bare venter på vores forretningsmodel. Vi er på vej.

Ambassadører gør M&A "let"

Share of entrepreneurs joining HG who would recommend others to join.

Promoters-graph-1

Our companies – The local winners

Our-companies_The-local-winners

We provide all types of surfacing services

Maling

Gulvlægning

Murværk

Fliselægning

HAPPENINGS 2022

2022 was an eventful year

• Januar

Første officielle møde med alle svenske direktører i Göteborg, Sverige. Lancering af HG Posten som netavis.

• Februar

10 virksomheder i Sverige og etablering af kontor i Stockholm.

• Marts

Indtægter 3x fra juli 2020. Partneraftale med Dr. Schutz underskrevet for fornyelse af gulv.

• April

Sikkerhedskampagnen "Vi passer på hinanden" er afsluttet.

• Maj

Lancering af den nationale rekrutteringskampagne "Åge fra HG". Kick-off multisite ISO-certificering i Sverige.

• Juni

HG deltager i cykelløbet Lillehammer-Oslo og Malermester Eilert & Edvin Holme AS - 75 år! Første HSE-kortlægning gennemført i Norge.

• Juli

HG lancerer "bæredygtige løsninger" - ydelser, der er designet til at løse et problem med et minimalt miljømæssigt fodaftryk og til en lavere pris.

• August

Johan Möller tiltræder som COO for HG Sverige og indlemmelse af K 360, den største enkeltstående enhed i vores koncern.

• September

Direktørsamling i Lillehammer. Risanger & Sønn i Haugesund udnævnt til "Årets Lean Produktivitetspris".

• Oktober

Indtægter 4x fra juli 2020.

HG Academy – 1 år! Og lancerede "Stolte håndværkere" på samme dato som lanceringen af det første kursus på HG Academy året før.

• November

HG går ind i Danmark med DSJ som den første virksomhed, der officielt tilslutter sig HG.

• December

C. Møllmann, Ernst Hansen og Jeppesen slutter sig til HG. HG Academy på hjul lanceres for at uddanne håndværkere, hvor de bor.